< vorige inzending       volgende inzending >




neem het voorschip van een sloop-rijp binnenvaartschip, d.w.z. de steven plus een deel van het vlak, het ruim. ontdoe het van alle losse onderdelen waardoor er een kaal stuk staal over blijft, de scheepshuid + spanten. roestig en wel, zo weinig mogelijk aan veranderen minimaliseer de hoogte zodat net nog de rondingen herkenbaar zijn, de waterlijn of daar iets boven. draai het vlak om en zet het op ijzeren poten (±50cm) op de betonnen rand, boven de trap die de ingang vormt. die pootjes zorgen ervoor dat het vlak gaat zweven, er licht naar binnen kan vallen en de ruimte niet "loodzwaar" wordt

argumenten:
– iets historisch: een oud binnenvaart schip of dekschuit (bijv van de S:R)
– dat heeft er 100 jaar geleden waarschijnlijk meer dan eens gelegen.
– het is goedkoop
– eenvoudig
– markant
– de ingang krijgt een naam (bijv De Toekomst)
– hufterproof
– een verwijzing naar de schipperbeurs
– afgeleefd staal, het gaat nog heel lang mee, eenvoudig repareerbaar
– de daken van de 400 jaar oude kerken in de binnenstad zijn gebouwd door VOC-scheepstimmerlieden
– ook daar zijn de constructies te zien: enorme balken en rondingen, de
spanten en gewelven.

de ruimte luchtig houden en niet met glaspanelen o.i.d. afsluiten: het is een enigszins beschermde buitenruimte en geeft zo weinig gelegenheid voor wildplakkers en graffiti.

Winfried Bij


BALD architecture     Vrolikstraat 199-d     1091 TX     Amsterdam     020-4681082     info@baldarchitecture.nl